Ik heb hun God verdronken

Robert Huurnink schrijft over zijn twijfels en vragen. Vandaag de eerste aflevering: Ik heb hun God verdronken.

Mag ik even twijfelen? Mag ik even schreeuwen en zeggen dat ik het niet meer kan volhouden? Mag ik zeggen dat ik even niets meer zeker weet? Bestaat God? Was Jezus een rebel of Gods zoon? Werkt de Heilige Geest nog of heeft hij de deuren van mijn kerk al gesloten?

Die vragen klinken misschien wat pessimistisch maar ik weet het gewoon even niet meer. Mijn hele leven lang ga ik al naar de kerk en ben ik actief in het kerkelijk leven. Heel netjes ben ik van zondagsschool naar catechisatie en vereniging gegaan. Ik kwam op het punt dat ik belijdeniscatechisatie ging volgen, want daar groei je op een gegeven moment in door, toch? Zo doet iedereen dat, dat is gewoon, of niet?

Maar tijdens die, voor mij niet echt opbouwende, belijdeniscatechisatie-avonden begon het te knagen. Waarom ben ik hier? Wat geloof ik nou echt? Waarom zit ik elke zondagochtend in de kerk?

Mijn oplossing voor dit probleem was al snel gevonden, ik ging hbo-theologie studeren. Op de opleiding voor godsdienst pastoraal werker zouden de antwoorden wel gevonden worden. Deze opleiding hielp wat dat betreft wel… van kwaad naar erger.

Vragen als Wie ben ik nou eigenlijk? Wie ben ik zonder het geloof? Wie ben ik zonder de kerk? heb ik geloof en kerk eigenlijk wel nodig? kwamen naar boven.

Heel veel vragen met weinig antwoorden. Maar dat hoort bij het opgroeien hoor ik dan, het is onderdeel van groeien naar volwassenheid. Ontdekken wie je zelf bent is een proces waar iedereen doorheen moest dus succes, je vindt de antwoorden vanzelf wel.

In de afgelopen maanden heb ik stukje bij beetje voor mezelf gekozen. Ik was druk met kerk, vereniging, kerk en nog meer kerk. Mijn leven werd uiteindelijk in beslag genomen door vergaderingen en bijeenkomsten. Dus stukje bij beetje stootte ik mijn werkzaamheden af, stukje bij beetje totdat ik ’s ochtends urenlang in bed lag omdat ik geen kracht kon vinden om eruit te stappen.

Ik kwam erachter dat de kerk zonder mij ook wel overeind blijft staan! Het was een van deze momenten dat ik besloot om mezelf te gaan vormen. Mezelf zonder kerk, zonder religie, zonder God. Voor zover dat kon vanuit een gezin en vriendengroep die overwegend christelijk is.

Zo kwam het afgelopen zondagochtend dat ik niet met mijn ouders naar de kerk ging. Ik ging na het gezamenlijk ontbijt zwemmen, mijn hoofd leeghalen en ook nog sportief bezig zijn.

Ik vond mezelf die ochtend aan de rand van het zwembad en ik heb hun God verdronken.

Ik heb hem laten zakken naar de bodem zonder een reddingsboei toe te gooien.

God, met zijn regels en moeten, het instituut met theologische wartaal en oudvaders.

God, met de zondagsrust en alleen maar luisteren, met alleen voelen in een volle kerk.

God, met mensen die oordelen, bepalen en praten.

Ik heb de god die ik kende verdronken omdat ik klaar met hem was. Of ik was klaar met zijn volgelingen maar die twee voelden voor mij even als twee handen op één buik. Ik heb hun God verdronken. Ik denk dat ik er nu klaar voor ben om op zoek te gaan naar wie ik ben en wie God daarin voor mij kan zijn. Niet dat ik God zo wil vormen dat hij in mijn gaten past. Maar omdat ik hem de mogelijkheid wil geven mij echt iets van waarde te bieden.

Betekent dat nu dan dat ik ga kerkshoppen? Nee, ik ga eerst even nadenken wie ik zelf ben en wil zijn. Als ik die vijf tot tien regels eenmaal gevormd heb, terwijl ik na het zwemmen uitrust in het bubbelbad, ga ik opzoek naar wie God is.
Betekent het dat ik alle antwoorden ga vinden? Dat ik het mysterie Gods ga ontrafelen? Nee.

Het betekent dat ik op zoek ga, ga ontdekken, ga wikken en wegen en vragen ga stellen die men liever niet wil stellen. Het is een ontdekkingsreis, waar ik over schrijf.

Ik heb hun God verdronken en ik zie na een tijdje wel wat daarvan weer boven komt drijven.

Robert Huurnink.

Doe mee met Robert’s zijn zoektocht. Misschien zijn dit ook jouw vragen wel! Steun hem dan met je reactie en ga mee op zoek. Reacties zijn van harte welkom hieronder dit blog maar ook op Facebook of zo je wilt in de besloten groep (alleen voor jonge mannen). Over twijfel ging het ook in dit blog waar we Robert aankondigden.

Robert Huurnink

Robert Huurnink

Robert Huurnink at Student GPW
Mijn naam is Robert Huurnink, 20 jaar oud en pastoraal werker in opleiding. Ik zwem en luister muziek om mijn gedachten te ordenen en inspiratie voor het schrijven te krijgen.
Ik geloof, denk ik. In mijn blogs voor christelijkejongemannen.nl ga ik op zoek naar wie God is en wie hij voor ons wil zijn.
Ik heb een eigen website: www.roberthuurnink.nl
Robert Huurnink

Dit vind je ook leuk!

  • Gek als ik ben op sociale media moest ik natuurlijk ook het boek Like Me lezen. De volledige titel is: Like Me #Jezus volgen in een Selfie cultuur. De recensie die Evie van Twinsane & Thriving er over schreef maakte mij nog nieuwsgieriger. En ja,…
  • Eenzaamheid bij jongeren komt vaker voor dan we denken. Zo kopten de nieuwsberichten de afgelopen week. En hoe is het gesteld met de eenzaamheid bij jonge mannen? Of heel direct: voel jij je eenzaam? En direct daar achteraan: mag jij je eenzaam voelen van jezelf?…
  • Het mooie weer is het land binnen gekomen dus weer tijd voor de zwembroek mannen! Een zwemfanaat ben ik persoonlijk helemaal niet. Maar goed, beetje kastelen bouwen en grachten graven op het strand vind ik wel prima als het zonnetje lekker schijnt. In dit blog…
  • Heel veel jongeren doen belijdenis tussen Pasen en Pinksteren. Daarom hadden we rond Pasen al wat belijdenis cadeaus op een rijtje gezet. En nu doen we dat gewoon weer.  We noemden toen al wat boeken en zelfs geurtjes. We gaven daar ook een leuke tip…

Robert Huurnink

Mijn naam is Robert Huurnink, 20 jaar oud en pastoraal werker in opleiding. Ik zwem en luister muziek om mijn gedachten te ordenen en inspiratie voor het schrijven te krijgen.
Ik geloof, denk ik. In mijn blogs voor christelijkejongemannen.nl ga ik op zoek naar wie God is en wie hij voor ons wil zijn.
Ik heb een eigen website: www.roberthuurnink.nl

10 gedachten over “Ik heb hun God verdronken

  • Beste Robert,
    In veel dingen kunnen wij elkaar de hand schudden. Ook ik heb de Kerk gedag gezegt en heb lekker aan mezelf en me vrouw gedacht. Nu praat ik over zo een 8 jaar terug toen ik daaraan begon zo nu en dan even naar een kerk…nou ben ik wel op zoek gegaan naar God
    Alleen wist ik niet hoe, want steeds lag mijn bed zo lekker…nou draaid geloof (vind ik) niet om de Kerk maar wel om de tijd die jij met God door brengt…zo ben ik begonnen met christelijke Films zoals ; God is nog dead…War room…voor koppels de Film “Fireproof” en zo zijn er nog meer…en van daaruit eens op zoek te gaan naar bijvoorbeeld de achterliggende gedachten van zo een film. Zo kan je zoektocht eindeloos doorgaan. YouTube staat vol met filmpjes die daar bij kunnen helpen.
    Nou ben ik al een stuk verder in mijn zoektocht dan jou en weet ik dat God wel degelijk bestaat en dat zijn zoon vandaag de dag dezelfde is als in de Bijbel. Alleen omdat deze wereld al zolang is zoals die is zijn wij mensen niet meer gewend om de Bijbel als leidraad te gebruiken terwijl er zoveel gebeurd in de bijbel door “normale mensen” .
    Lees bijvoorbeeld het boek Handelingen.
    Verder vond ik het mooi om degene te ontmaskeren die alle twijfel in je hooft brengt en kwam ik uit op een 80 delig serie op YouTube van maximaal 10 min per aflevering “know your enemy” beetje saaie stem maar als je daar doorheen kan dan vind je alle informatie die er nodig is in je zoektocht..en waarom jij twijfelt en waarom jij niet naar de Kerk gaat maar lekker gaat Zwemmen.(wat ik geen probleem vind trouwens) succes met je zoektocht en dat je geleid mag worden door de Heilige Geest..Gods zegen daarbij

    Groetje christiaan van Dijk

    Beantwoorden
    • Hey Christiaan,

      Bedankt voor je reactie, ik ben ook blij om te horen (overigens niet alleen van jou) dat ik niet de enige ben die twijfelt/getwijfeld heeft.
      Bedankt ook voor de tips (films & YouTube), of deze voor mij werken weet ik niet maar om op zoek te gaan naar god buiten de kerk om neem ik wel ter harte. in de afgelopen weken ben ik ook zelf na gaan denken hoe en waar ik kan kennis maken met god.
      Meer daarover in mijn volgende blog.
      Die eindeloze zoektocht is soms eng maar ook wel heel gaaf, niet wetend waar je/ik uitkom(t). ik ga zeker kijken of en op welke manier ik handelingen of die 10min filmpjes kan toepassen in mijn zoektocht.

      Dankjewel voor de steun en wie weet hoe en waarheen de heilige geest mij leidt.

      Robert Huurnink

      Beantwoorden
    • Wat heeft het voor nut om te onderzoeken wie God is en wie niet, als vanuit het standpunt onderzoekt (of erop uit komt) dat twijfel door de ‘enemy’ ingegeven wordt. Dan zit je toch gewoon vast? Dan bestaat er geen gezonde kritische twijfel die leidt naar waarheidsvinding en verandering van standpunten. Lijkt mij een heel slecht advies voor een kritische onderzoeker. Het is alleen een goed advies als je Robert de God van Christiaan van Dijk aan wilt praten.

      Beantwoorden
  • Een kwetsbaar, maar eerlijk en helder geluid. Complimenten daarvoor.
    Wat mij vaak opvalt, maar ook zelf heb ervaren is, dat mensen die vastlopen in het geloof meestal te veel met hun zelf bezig zijn (wat zou God voor mij kunnen betekenen) of men vind dat ze zelf erg goed bezig zijn voor God (hele leven naar de kerk, veel kerkenwerk verrichten, meedoen met alle activiteiten)
    Maar wanneer we ten diepste beseffen wie God is in Zijn Grootheid en Heiligheid en wie wij mensen zijn in onze tekortkomingen, dan kunnen we alleen nog maar zwijgen. Gelukkig hangt het niet van ons af en wanneer we met lege handen staan wil onze Heere ze genadig en rijkelijk vullen
    Zegen en groet

    Beantwoorden
    • Hallo Dennis,

      Dankjewel voor je reactie.
      ik herken dat er dingen waren die mij inderdaad af hielden van het opbouwen van een relatie met God.
      Of dit kwam doordat ik met mezelf bezig was ( niet meer dan anderen in de leeftijd van 15 tot 20 denk ik) of doordat ik me vastbeet in kerkelijke vergaderingen en beleidsideeën, beiden hebben er invloed op gehad.
      Je zegt dat als we ten diepste beseffen wie God is we alleen nog maar kunnen zwijgen. dat is mooi gezegd maar het laat mij wel beseffen dat ik God dan niet echt gekend heb. Dit omdat ik 1. niet zo goed ben in stil worden of god de ruimte geven daarvoor en 2. altijd wel wat te zeggen had in de kerk en ideeën had over hoe het beter kon.
      Nu kan ik zeggen dat, alhoewel ik het deed met alle goede bedoelingen, ik inderdaad het doel voorbij streefde.
      Wie weet, nu ik met lege handen op zoek ga, waarmee God ze vult (ik durf daar nu nog niet iets concreets van te benoemen).

      Dankjewel voor de zegen en wie weet kom ik je in mijn zoektocht nog tegen, blijf het gerust volgen:)

      Beantwoorden
    • Ik geloof dat je dan niet bedrogen uit zult komen 😊

      En gelukkig hebben we een God die geduldig is en begrip heeft voor vragen en twijfels.
      Ik hoop en bid dat je handen (weer) gevuld mag worden

      Hartelijke groet

      Beantwoorden
  • Waarom voelen christenen leeg in een bepaalde religieuze stroming, omdat dit tegen Jezus Christus gaat die tradities van mensen veroordeelde, wat vind je in religies? Mensen regels die vaak schuldgevoelens opwekt, je doet nooit genoeg, je moet aan de regels houden, die wij voor jou bepalen! Wie zijn de leiders Vrijmetselaren die religie heeft opgericht om christenen te misleiden met dwaalleer zoals in 1 Timotheus 4:1-3 aangehaald wordt. Dacht je dat Farizeëers in deze tijd niet actief zijn, nou deze Bijbeltekst zegt al genoeg. Jezus en zijn discipelen kwamen niet in een religieuze organisatie, maar kwamen in huisgemeente, waarin niemand zich als leider kan promoten! Als je eenmaal in een religieuze stroming spinnenweb terecht bent gekomen, moet je met de Heilige Geest de hele Bijbel herontdekken, studeren en dan nog die valse leerstellingen uit je systeem halen, O boy dat duurt wel even hoor! En nu dat je ”afgekickt” bent van valse leerstellingen dan pas kan de Heilige Geest in jou komen om je te onderwijzen hoe het wel moet. Gods Geest krijgt alle ruimte in jou. Ik heb geleerd hoe ik onreine geesten kan uitdrijven dat Jezus zijn apostelen onderwezen heeft, en nu doe ik vasten wat ook niet bij de Farizeëers leren. Huisgemeente kent geen Hiërarchie want dat komt alleen van de duivel die graag slaven van mensen creëren. Daarom voelen mensen zich leeg, omdat zij geestelijk ondervoed zijn zoals Hosea 4:6 zegt. Wij moeten uit Babylon gaan om niet de plagen te ontvangen die je leest in Openbaring 18:1-4 Wees blij dat je bevrijdt bent van die mind control! Noach en Mozes en apostel Paulus wandelde met de Ware God YHWH en niet in een religieuze organisatie want dat is NEP

    Beantwoorden
  • Hee Robert,
    Ik ben zo blij dit te lezen! Ik weet nog goed hoe ik me net zo begon te voelen, ook terwijl ik belijdeniscatechisatie volgde. Ik heb er toen voor gekozen wel door te gaan, omdat ik besloot dat ik wel geloofde dat ik Jezus nodig heb. Maar mijn praatje bij mn belijdenis ging over twijfel – over dat je je daar niet over moet schamen maar dat het een kans is voor groei. Twijfel is zo moeilijk, het stript je van je zekerheden, maar daarom geeft het je juist een hele sterke boost om op zoek te gaan naar de waarheid. Dat is precies wat je aan het doen bent. Ik ben ook nog steeds hard op zoek naar de ware God, niet, zoals jij ook zegt, het beeld dat ik me van hem gevormd heb. Dit schrijf ik je om je te laten weten dat je niet de enige bent en ik heel blij ben te ontdekken dat ik ook niet de enige ben!

    Beantwoorden
  • Pingback:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *