Hou vol, hou vol! Hij laat niet los

Geloofszekerheid was voor mij heel lang een volledig onbekend woord. Ik geloofde in God en ik wist zeker dat Hij mij in zijn ‘verbond’ wilde. Zo ben ik opgegroeid.
Over geloofszekerheid dacht ik helemaal nooit na. Dat onderwerp kwam pas naar voren toen ik mensen ontmoette die in mijn ogen vreselijk christelijk waren maar die van zichzelf niet mochten geloven dat God hen had aangenomen. De mensen die ik tegenkwam waren christelijke jongeren, net zoals ik toen was. En die zoektocht of vraag naar geloofszekerheid nam soms rare vormen aan. Een dwangmatig afkraken van zichzelf. Het dwangmatig zondebesef maar als ik dan vroeg welke zonden ze die dag precies gedaan hadden dan hadden ze daar geen antwoord op.  En omdat ze het niet konden noemen wisten ze het heel zeker: ik ben nog niet bekeerd want ik heb duidelijk geen zondebesef.

En op deze website gaat het weer over twijfelen, geloven, stappen zetten. Zeker ook achter de schermen, niet alles wat er gebeurt is zichtbaar voor alle lezers. Vooral op Instagram hebben we regelmatig leuke intensieve gesprekken met volgers.

Hou vol, Hij laat niet los, dat is geloofszekerheid.

Op de nieuwe Opwekking cd staat een lied dat in mijn hoofd blijft zitten als ik er even naar geluisterd heb. Het is een simpel lied maar wel heel waar. De tekst is van Kees Kraayenoord en Matthijn Buwalda lees ik in het boekje. De melodie is van hen én van Tim Hughes die ook leuke cd’s heeft uitgebracht.

Hou vol, hou vol, Hij laat niet los

Gewoon zo’n simpel zinnetje waar je heel veel over denken kan. Soms zit ik erdoorheen en lukt het mij niet om positief te denken. Soms denk ik dat God een verzinsel is en de kerk een toneelstuk. Maar dan hoor ik weer zo’n zinnetje en besef ik weer: het gaat niet om mij. Het is God die mij vasthoudt. Juist omdat ik Hem soms kwijt ben houdt Hij mij vast. Als ik Hem nooit kwijt zou zijn dan was dat helemaal niet nodig.

Het liefst zou ik God vastpakken en nooit meer loslaten. Maar dat kan niet, want dan ben ik zo’n dreinend kind aan de benen van zijn moeder. Die moeder kan geen kant meer op, is haar eigen vrijheid kwijt. Ik moet God niet vasthouden Hij moet zijn eigen werk doen. Dag en nacht gaat Hij door immers, hij sluimert nog slaapt. (Psalm 121:4)

Hou vol, als iets niet goed gaat is niet gelijk je geloofszekerheid weg. Alleen als je dat zelf laat gebeuren.

Twijfel en strijd zijn logisch

Het lied is gebaseerd op 2 Tim. 4:7-8 en Hebr. 12:1-2. Daar komt duidelijk naar voren dat het leven een strijd is. We moeten ons inzetten om te winnen. En er zijn er vreselijk veel die ons ‘zijn voorgegaan’ en die ons aanmoedigen in de strijd:

Er is dus een grote groep van mensen die ons door hun voorbeeld aanmoedigen. Laten we daarom alles uit ons leven wegdoen wat onze omgang met God in de weg staat, en alles waarin we God ongehoorzaam zijn. Het is alsof we een hardloopwedstrijd lopen die voor ons is uitgezet. We moeten geduldig tot aan het einde doen wat God van ons vraagt. Daarbij moeten we alleen op Jezus letten, want Hij is onze Leider. Hij wijst ons de weg en gaat voor ons uit. Hij is ons voorbeeld in het geloof. Hij verdroeg de dood aan het kruis en alle schande, omdat Hij wist hoe blij Hij daarna zou zijn. Nu zit Hij naast God op de troon. 3 Denk dus alleen aan Hem. Hij heeft het verdragen dat de mensen niet naar Hem wilden luisteren en Hem zelfs hebben gedood. Als jullie daaraan denken, zullen jullie niet moe worden en niet opgeven. (Hebr 12)

Mooi en indringend toch? Door hun voorbeeld moedigen ze ons aan. Ze staan niet echt langs de lijn maar zo echt kan je ze wel maken. Als jij je goed inleest in de Bijbel dan herken je wie er bemoedigend langs de lijn staan de klappen als jij je wedloop rent. Zij hebben het al gelopen en hebben het gehaald.

Dat je twijfelt en het niet altijd zeker weet is normaal! We leven op deze aarde en daarom is hier zoveel ruis. Dit staat in het lied: Wij zijn het volk van God, wij zijn als vreemdelingen hier met elkaar een leven lang te gast. Er ligt een hemels vaderland voor ons klaar.

Niet naar jezelf kijken

Het belangrijkste in de Bijbeltekst is denk ik dat we niet zo gefocust moeten zijn op onszelf maar dat we op Jezus moeten letten. Doen wat Hij doet en vooral net zo vertrouwen op de Vader als Jezus dat deed. Jezus heeft alles meegemaakt wat wij ook meemaken. En dan nog intensiever omdat hij rechtstreeks uit de hemel kwam en dus niet zo afgestompt was als wij zijn.

  • Wat deed Jezus als Hij verdriet had? Hij huilde en bad tot God
  • Wat deed Jezus als Hij kwaad was? Hij huilde, kwam op voor het recht en bad tot God
  • Wat deed Jezus als Hij bang was? Hij zweette bloed en bad tot God
  • Wat deed Jezus toen Hij stierf? Hij legde zijn leven in Gods hand.

Vertrouwen is een keuze ook al gaat het soms tegen je gevoel in. Het is ook een werkwoord, je moet er iets voor doen. Leer God kennen door over Hem te lezen en met Hem te praten. Dan kan je Hem gaan vertrouwen.

De overwinning is er al!

Jezus gaf zijn leven, het is Hem niet ontnomen. Hij ging door de dood heen omdat Hij nog steeds in zijn scheppingskracht stond. En daarom is onze wedloop niet een zwoegende wedloop maar een zegetocht! Zo staat het in het liedje: Het is een zegetocht van heiligen en twijfelaars bij elkaar. Maar kijk, wij lopen nog, wij lopen wat God heeft beloofd achterna.

En dan het prachtige refrein wat doet denken aan psalm 139: God is voor ons, God is naast ons, God is altijd om ons heen. Laat maar komen, wat hierna komt, want Hij laat ons nooit alleen.

Maar dat geloof ik dus niet

Weet je, steeds als ik zo’n blog schrijf over geloofszekerheid denk ik gelijk aan al die ‘ja maars’. En dus kan je reactie op dit blog doodleuk zijn: maar dat geloof ik dus niet. Ja daar kan ik niet tegen in. Ik kan je moeilijk zeggen dat je het wel moet geloven. (Blog gaat onder het filmpje verder). Zet je koptelefoon op en luister dit lied terwijl je verder leest.

Maar wat ik wel hoop is dat je hierover wilt nadenken. Ga een eindje wandelen en praat erover met God. Blijf niet in die vicieuze cirkel zitten. En kom eens langs in onze groep om er rustig over te praten. Ik zag dat mooie filmpje van Punt Uit , wie weet heb je hem ook bekeken. Even stil staan en goed nadenken over wat jij nu eigenlijk wilt met God. Kijk ook eens naar de gezichtsuitdrukking van die ene jongen als hij zegt dat hij wel eens jaloers is op anderen. Ga je ervoor of blijf je aan de kant staan? Wil je geloofszekerheid of ben je tevreden met je ongeloofonzekerheid.

Misschien moet je niet wachten tot je geloofszekerheid ‘ontvangt’ maar gaan leven in geloofszekerheid. Ben benieuwd hoe jou dat gaat bevallen.

Wat heb jij nodig en wat kunnen wij voor je doen?

Chiel

Chiel

Zelfstandig jongerencoach en online tekstschrijver at Stuk Verder
Christen | vader| echtgenoot| '77 | Na jaren binnen de onderwijszorg gewerkt te hebben ben ik nu zelfstandig jongerencoach en tekstschrijver. #hoogbegaafdheid #motivatie #geenzininschool.
Chiel

Latest posts by Chiel (see all)

Dit vind je ook leuk!

  • Petrus kon een klein stuk over het water lopen. Jezus kon er een heel eind over lopen. In dit blog schreef ik wat over die golven en over de rare uitdrukking 'uitstappen in geloof'. Geloofstwijfel bij christelijke jongeren lijkt soms verheven tot een soort norm…
  • En dan zit je aan een tafeltje in een restaurant met Robert. Een soort netwerkgesprek vanwege de opleiding die hij volgt. Tijdens het gesprek bleek dat Robert eigenlijk óók de ideale christelijke jonge man is om te schrijven voor deze website. Hij is één van…
  • Marc-Jan van Dam (16) leest met ons het boek ‘Een jongeman naar Gods hart’ geschreven door Jim George. Iedere week een hoofdstuk. Vorige week was de stelling in deel 6 en deel 7 gingen over onze training op Kamp Thuis. We zijn nu bij deel…
  • De Wehkamp is zo vriendelijk ons eraan te herinneren dat het volgende week de laatste week is van de Back2school campagne. Daarom tot 50 % korting op de schoolspullen. De gratis bezorging gaat pas in bij een besteding hoger dan 20 euro. Dus nadat je…

Chiel

Christen | vader| echtgenoot| ’77 | Na jaren binnen de onderwijszorg gewerkt te hebben ben ik nu zelfstandig jongerencoach en tekstschrijver. #hoogbegaafdheid #motivatie #geenzininschool.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *