februari 5, 2017 wil jij geestelijk groeien als christelijke jonge man? christelijke student

Een jonge man naar Gods hart, deel 3 “wil jij geestelijk groeien?”

eMarc-Jan van Dam leest met ons het boek ‘Een jongeman naar Gods hart’ geschreven door Jim George. Iedere week een hoofdstuk. Vandaag deel 3. Vorige keer werd de vraag gesteld of Jezus voor jou een levensbehoefte is. En in deel 1 kwam de vraag of het ook jouw doel is om een jonge man naar Gods hart te worden. Deze keer is de vraag: wil jij geestelijk groeien?

Dit hoofdstuk begint Jim met een anekdote over Eddie Aikau. Deze surfheld is een ware held voor Jim.
Een leuke anekdote, maar ik zag er niet meteen het nut van in. Maar Jim legt het haarfijn uit. Eddie had veel moeten doen om zijn doel (succes hebben) waar te maken. Zo moeten wij ook dingen doen om bij ons doel (Een jongeman naar Gods hart worden) te komen.

Je doel te halen

Jim noemt drie dingen die belangrijk zijn om je doel te halen:

  1. Het belang van motivatie: Als je iets echt wilt, lukt het ook!
  2. Het belang van evenwicht: je moet naast de dingen die je leuk vind (en dus doet) ook andere dingen, die er echt toe doen, in het oog houden.
  3. Het belang van doelen: We komen weer terug op de vraag uit Hoofdstuk 1: ‘Wat is je diepste verlangen?’ Dit is het doel waar je naartoe werkt. Is jouw doel het vinden van Jezus en het worden van een jongeman naar Gods hart? En heb je dat doel voor ogen bij alles wat je doet?

Wil jij geestelijk groeien?

In het stuk dat volgt somt Jim George een 6 tal dingen op die je kunt doen om geestelijk te groeien:

  1. Wijd je leven volledig toe aan Jezus Christus.
    Dit is de eerste stap die gemaakt moet worden. Wanneer deze niet gemaakt wordt, kun je het verder wel schudden.

    Als jonge man gaan voor je doel: wil jij geestelijk groeien?
    Eddie Aikau
  2. Reken af met zonden.
    Elke onbeleden zonde in je leven staat de groei van je geloof in de weg. Beleid daarom je zonden elke keer opnieuw aan God.
  3. Maak een einde aan geestelijke luiheid.
    Voor de dingen die wij leuk vinden in het leven komen we graag vroeg ons bed uit! Maar kom jij bijvoorbeeld ook zondags graag vroeg je bed uit om naar de kerk te gaan?
  4. Kies een manier van groeien die bij je past.
    Stel een plan op over hoe je wilt groeien! En op welke manier! Vooral lezen uit de Bijbel is daarbij belangrijk.
  5. Besluit een discipel te zijn.
    Ook is het belangrijk als je blijft leren en iemand volgt die jou daarbij wilt helpen. Denk daarbij aan een andere christen in je kerk of gewoon aan God.
  6. Wijd je toe aan voortdurende geestelijke groei.
    Je geestelijke groei is niet één sprintje, maar een lang traject. Veel mensen willen dit het liefst binnen een week afleggen, maar dit is een weg die je bewandeld in je hele leven.

Al over nagedacht?

In heftige beslissingen voor vandaag vraagt Jim antwoord hoe jij de zes stappen die ik hierboven noemde, zou waarmaken. Ik weet lang niet op alle vragen een antwoord. Jij misschien wel? Zou jij ze met mij en andere christenen willen delen, zodat wij daarin advies kunnen krijgen? Je kan hieronder reageren maar ook op onze Facebookpagina en de besloten Facebookgroep.

 

Foto.By Source, Fair use, Photograph or image of Edward Ryon Makuahanai Aikau (May 4, 1946 – March 17, 1978) Wikipedia

Bewaren

Marc-Jan Van Dam
Volg mij

Marc-Jan Van Dam

Havo leerling, schrijver, blogger, lezer, basketballer at www.mjvandam.wordpress.com
Marc-Jan van Dam, 16 jaar oud. Mijn grootste hobby's zijn schrijven, lezen en basketballen. Ik ben christen. In de verhalen en boeken die ik schrijf zul je bijna nooit iets lezen over het geloof. Omdat het niet in de context past. Op deze website zal ik wel schrijven vanuit mijn christen zijn.
Meer van mij kan je lezen op mijn eigen blog maar ook op www.puntuit.nl waar ik PuntUitpanellid ben.
Marc-Jan Van Dam
Volg mij

Dit vind je ook leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *