februari 18, 2017

Een jonge man naar Gods hart, deel 4 “hoort bidden erbij”?

Marc-Jan van Dam leest met ons het boek ‘Een jongeman naar Gods hart’ geschreven door Jim George. Iedere week een hoofdstuk. Vandaag deel 4. in deel 2 werd de vraag gesteld of Jezus voor jou een levensbehoefte is. En in deel 1 kwam de vraag of het ook jouw doel is om een jonge man naar Gods hart te worden. Na de vraag “wil jij geestelijk groeien?’ van deel 3 gaat het nu over bidden: hoort bidden erbij?

Dit vierde hoofdstuk begint Jim George over het feit dat je medicijnen kunt indelen in groepjes. De medicijnen met dezelfde kenmerken horen in dezelfde groep. De link met jongemannen naar Gods hart is al snel gelegd. Mannen naar Gods hart kun je namelijk ook herkennen aan dezelfde eigenschappen. Kijk maar naar al de mannen naar Gods hart uit de Bijbel.

We hebben al drie kenmerken van de jonge man naar Gods hart voorbij zien komen.Maar er komen er nog meer! In dit hoofdstuk is een ‘biddend hart’ aan de beurt. Hoort bidden er bij? Je kunt in de Bijbel zien dat de mannen naar Gods hart allemaal mannen van gebed waren. George geeft daar enkele voorbeelden van:  David: hij bad om vergeving voor zijn dwaze beslissing om een volkstelling te houden. (2 Samuel 24:10) De apostelen baden om leiding toen Jezus was opgevaren. (Handelingen 1:14)
Salomo: deze grote koning van Israël bad om wijsheid zodat hij eerlijk recht zou kunnen spreken. (1 Koningen 3:9)

Hoort bidden erbij? Hoe kan het gemakkelijker?

Je gebedsleven kan altijd verbeterd worden. George noemt vier punten waar je naar kunt kijken als je het bidden iets gemakkelijker zou willen maken:
Plaats: De plaats waar je bid is niet heel belangrijk. Als je je maar kunt concentreren op je gesprek met God.
Tijd: In Markus 1:35 beschrijft Markus wordt zowel de tijd als de plaats waar Jezus ging bidden: ‘En ’s morgens vroeg, nog diep in de nacht, stond Hij op, ging naar buiten en begaf Zich naar een eenzame plaats, en bad daar.’
Het is nodig dat je tijd investeert in gebed. Doe dit bijvoorbeeld ’s ochtends voor je naar school gaat. J. Oswald Sanders zei eens: ‘de hoeveelheid tijd die we ergens in steken geeft aan hoe belangrijk we het vinden.’ Hoeveel tijd steek je in gebed? Hoe belangrijk vind je dat?
Regelmaat: Hoe heb jij leren praten, en hoe heb jij leren fietsen? Jim George schets herkenbare beelden. Zo weten wij best dat iedereen kan leren een bal te vangen. Maar hoe dan? Door het simpel weg te doen, door te oefenen! Zo gaat dit ook met het gebed. Dit kan alleen maar als je oefent en met regelmaat bid.
Levensstijl: De Bijbel roept ons op tot een levensstijl van voortdurend gebed.

Tips voor een rijk gebedsleven

Na deze vier punten volgen vijf tips waarmee regelmatig en consistent gebedsleven kan ontwikkelen. Hij noemt bijvoorbeeld het stellen van prioriteiten. Bid bijvoorbeeld eerst voor je eigen geestelijke groei en daarna voor je familie. Maar ook noemt hij dat je God om wijsheid mag vragen want dan zul je weten wat je moet bidden.

In ‘Je leven veranderen in een bijzonder avontuur’ vat Jim George kort samen wat we tot nu toe hebben geleerd over een man naar Gods hart. Zo’n man heeft namelijk:
een hart dat gered is
-hart voor Gods woord
-een gehoorzaam hart

hoort bidden erbij? Een jonge man naar Gods hart, bidden christelijke jongeren, bidden christelijke mannen -een biddend hart

In ‘Heftige beslissingen voor vandaag’ geeft George dit keer een opdracht. Namelijk: ‘Maak gebedskaartjes voor jezelf en voor je familie en bid elke dag aan de hand van die kaartjes. Weet je niet waarvoor je zou moeten bidden bij je familie? Vraag het hen dan!

Dit hoofdstuk bevatte veel opsommingen en lijstjes. Dit maakte dit hoofdstuk wel een beetje lastig, maar het grote voordeel is dat je daarmee wel heel duidelijk krijgt wat een jongeman naar Gods hart nu allemaal moet hebben en waarnaar die jongeman moet verlangen!

Om over na te denken

  • hoort bidden erbij vind je? Bij jou dus?
  • heb jij een plek waar je graag bidt? Een plek waar je niet alleen een standaard gebed kunt uitspreken maar waar je ook rustig een poos stil kunt zijn of kunt lachen en huilen zonder dat iemand het ziet?
  • bidden is praten maar ook luisteren. Hoe zit het met die verhouding bij jou?
  • is er ook iemand die voor jou bidt?

Je mag er over nadenken in je ‘binnenkamer’. Maar we vinden het ook leuk als je hieronder wilt reageren of in de besloten groep op Facebook.

Bewaren

Bewaren

Marc-Jan Van Dam
Volg mij

Marc-Jan Van Dam

Havo leerling, schrijver, blogger, lezer, basketballer at www.mjvandam.wordpress.com
Marc-Jan van Dam, 16 jaar oud. Mijn grootste hobby's zijn schrijven, lezen en basketballen. Ik ben christen. In de verhalen en boeken die ik schrijf zul je bijna nooit iets lezen over het geloof. Omdat het niet in de context past. Op deze website zal ik wel schrijven vanuit mijn christen zijn.
Meer van mij kan je lezen op mijn eigen blog maar ook op www.puntuit.nl waar ik PuntUitpanellid ben.
Marc-Jan Van Dam
Volg mij

Dit vind je ook leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *