maart 7, 2017 Een jonge man met een hart vol lofprijzing

Een jonge man naar Gods hart, deel 5 “een hart vol lofprijzing”.

Marc-Jan van Dam leest met ons het boek ‘Een jongeman naar Gods hart’ geschreven door Jim George. Iedere week een hoofdstuk. Hier is deel 5 alweer. In deel 2 werd de vraag gesteld of Jezus voor jou een levensbehoefte is. En in deel 1 kwam de vraag of het ook jouw doel is om een jonge man naar Gods hart te worden. Na de vraag “wil jij geestelijk groeien?’ van deel 3 ging het in deel 4 over de vraag: hoort bidden erbij? Nu in deel 5 gaat het over een hart vol lofprijzing.

David was een man naar Gods hart, dat is inmiddels uit het boek ook wel gebleken. Als schrijver Jim aan David denkt dan ziet hij een held. Een stoere man. Zo versloeg in ieder geval een reus, een beer en een leeuw. David was een echte krijger.

Maar daarnaast was hij een man die met zijn hele hart van God hield. Hij wist dat hij zijn successen aan God te danken had. Daardoor had David een hart vol lofprijzing. David was als jongen al een man naar Gods hart. De psalmen die David dichtte waren vooral lofpsalmen.

Een hart vol lofprijzing is een dankbaar hart

Als je over je eigen leven nadenkt, kun je wel stellen dat je gezegend wordt. Elke dag weer. Al zijn het maar de kleine dingetjes. Is het dan voor ons ook geen tijd om God te gaan loven? Altijd en overal? David deed dat en was een man naar Gods hart! Als jij ook een man naar Gods hart bent, dan zal jij dit ook willen doen. Jim stelt dat wij ons wel zullen afvragen hoe we dat dan moeten doen. Hij geeft ons daar zes tips voor:

  • Overdenk Gods macht. Wanneer je die macht overdenkt zal je zien dat alles bij Hem mogelijk is. Hier aan denken maakt je dankbaar. Lofprijzen gaat dan haast vanzelf!
  • Leer lofliederen uit de Bijbel uit je hoofd. Jim noemt hier bijvoorbeeld “Op deze dag heeft de Heer overwonnen, laten we blij zijn en juichen” Ps. 118:24. Als je daar iedere dag aan denkt bij het opstaan dan sta je iedere dag op met een hart vol lofprijzing. Neem vers 29 erbij: Dank de Heer, want Hij is goed, zijn liefde blijft altijd bestaan!
  • Verdiep je in Gods beloftes. Kies een belofte die God ooit eens deed en denk daar vaak aan. Dan zal je dankbaar zijn voor die belofte en Hem daarvoor danken met lofliederen en lofprijzing.Een jonge man met een dienend hart vol lofprijzing
  • Verwonder je over alles wat God geeft. God zal je voorzien van alles wat je nodig hebt. Wonderlijk hé?! Dat is pas een rede tot lofprijzen.
  • Wees je bewust van Gods aanwezigheid. Wees je er vooral van bewust dat God altijd bij je is. Waar dan ook en wat er dan ook gebeurd. Nog een rede tot lofprijzen!
  • Verheerlijk de Here om Zijn bescherming. God beschermt de jongeman die hem gelooft altijd voor het kwade. Daarom moet je hem ook verheerlijken/lofprijzen. Concentreer je maar op Psalm 34:2. Jim stelt: ‘Dat zal je houding radicaal veranderen.’

Een jonge man met een dienend hart

De perfecte plaats om God te aan bidden en te prijzen is de kerk, schrijft Jim George. Het is goed als je daar elke week als groep samenkomt. Volgens George moeten we uitkijken naar de kerkdienst. Daar dien je namelijk ook de Here. En dat is een ander kenmerk van een man naar Gods hart: een dienend hart. Ook dit kenmerk wordt in dit hoofdstuk besproken. Wij zijn tegenwoordig op onszelf gericht. De IK is de baas. Maar eigenlijk zouden wij anderen moeten dienen. Net als Jezus deed. Hij kwam naar de aarde om te dienen. Dit is duidelijk een kenmerk van een man naar Gods hart want zo noemt Hij Abraham, Jozua, David en Paulus zijn dienaren en dienst knechten.

De Amerikaanse mariniers hebben als slogan dat ze op zoek zijn naar ‘een paar’ goede mannen, vertelt Jim in ‘Je leven veranderen in een bijzonder avontuur.’ Waarom ‘een paar’ vraagt hij zich af. Misschien omdat een ‘paar goede’ beter zijn dan ‘veel ongemotiveerde’. Heb jij er al voor gekozen om bij die ‘paar goede’ jongemannen naar Gods hart te horen?

In ‘Heftige beslissingen voor vandaag’ komt de volgende vraag aan bod: ‘wat vind jij ervan om God in het openbaar te danken en te prijzen?’ Ik vind dat vaak nog erg moeilijk. Vooral wanneer er onchristelijke mensen bij zijn. Ik ben benieuwd naar jouw antwoord op deze vraag. Misschien dat ik daar iets van kan leren.

Om over na te denken

  • Hoor jij bij die ‘paar’ goede jongemannen met een dienend en prijzend hart? Zou je het willen?
  • Durf jij God in het openbaar te bedanken voor alles wat Hij voor je doet?

Denk er rustig over na in je ‘binnenkamer’. Maar we hopen ook dat je er mee naar buiten durft te komen zodat we van elkaar kunnen leren. Ben je benieuwd geworden naar het boek dat is uitgegeven door Grace Publishing House? Voor 16,50 is hij voor jou.

 

 

Marc-Jan Van Dam
Volg mij

Marc-Jan Van Dam

Havo leerling, schrijver, blogger, lezer, basketballer at www.mjvandam.wordpress.com
Marc-Jan van Dam, 16 jaar oud. Mijn grootste hobby's zijn schrijven, lezen en basketballen. Ik ben christen. In de verhalen en boeken die ik schrijf zul je bijna nooit iets lezen over het geloof. Omdat het niet in de context past. Op deze website zal ik wel schrijven vanuit mijn christen zijn.
Meer van mij kan je lezen op mijn eigen blog maar ook op www.puntuit.nl waar ik PuntUitpanellid ben.
Marc-Jan Van Dam
Volg mij

Dit vind je ook leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *